Türkiye yollarında herhangi bir motorlu araç kullanıyorsanız ihtiyaç duyduğunuz şeylerin başında gelir amortisörler. Yoldaki bozukluklardan ve ya çukurlardan oluşabilecek sarsıntı ve darbeyi emerek sürücüye mümkün olduğu kadar hissettirmeyen bu mekanizma acaba elektrikli bisiklette nasıl bir rol oynuyor?
Elektrikli Bisiklerlerdeki Amortisör Gerekli Midir?

Elektrikli bisikletler bozuk yollarda sarsıntı yapabiliyor
Elektrikli bisikletin genelde trafiğin az olduğu ara sokaklarda veya arazilerde kullanıldığını varsayarsak amortisör ihtiyacının arttığını söyleyebiliriz. Çünki Türkiye şartlarında ara sokaklardaki yolların bozuk olması ve ya arazilerin engebeli yollara sahip olması elektrikli bisiklette bu çukurların ve engebeli arazilerin sebep olacağı darbe ve sarsıntıların hissedilmemesi için amortisör şart. Aksi takdirde elektrikli bisiklet sürerken kullanıcılar rahatsız olabilir. Peki mevcut amortisör sistemi bu darbeleri ne kadar emebiliyor? Bu konuda bizler de test ettiğimiz modelle ilgili bilgilerimizi aktaralım. Öncelikle modelin kataloğunda elektrikli bisikletin teleskopik amortisöre sahip olduğu yazıyor.
Elektrikli Bisiklerlerdeki Teleskopik Amortisör Nedir?
Teleskopik amortisörler tekerlek kısmına bağlı içi yağ dolu silindir şeklindedirler ve aracın gövdesine bağlı çubuk piston grubu olmak üzere iki ana parçadan meydana gelirler. Silindir kısmının dış zarfı iki kat olup ara kısım yedek yağ deposu vazifesini görür. Piston çubuğuna silindirin üst tarafına geçen koruyucu toz tüpü ve silindir içinde işleyen piston bağlıdır:

Elektrikli Bisiklet Ön ve Arka Teker Teleskopik Amortisörler
Bu tip amortisörlerin çalışma şekli şöyledir: Eğer tekerlek bir darbe alırsa, amortisörün bu sıkışma stroku esnasında silindirin alt kısmındaki süpap kapanır. Yağ basıncı piston üzerindeki süpabı açar ve yağ pistonun üst kısmına geçer. Bu kısımda aynı zamanda piston çubuğu bulunduğundan fazla yağ bir boru vasıtasıyla yedek depoya gönderilir. Bu borunun ucunda bir supap daha mevcuttur. Bu işlem sırasında amortisör yukarı doğru olan yay hareketini yumuşatır, darbeyi söndürür, amortisörün aşağı doğru tepkisi lastiği yola bastırır, zıplamasını önler.

Teleskopik Amortisör
Tekerleğin düşmesi sırasında amortisör şöyle çalışır: Amortisörün açılması esnasında yağ önce silindirin alt başındaki süpaptan içeri girer. Piston üzerindeki süpap tek taraflı olduğundan kapanır ve piston üstündeki yağ ince borudan geçerek yedek depoya ve oradan silindire girer ve geri gelme mukavemetini temin eder. Bu işlem sırasında amortisör tekerleğin düşmesi ile yayın birden boşalmasını önler, darbeli açılımı frenler, tekerleğin yola yumuşak bir hareketle oturmasını sağlıyarak, zıplamasına engel olur.
Görüldüğü gibi yağın ince boru ve süpaplardan geçmeye zorlanması amortisörün hareketini, ters yönünden bir direnç göstererek sarsıntı doğuran enerjiyi ısıya çevirip yutmasına imkân sağlar. Dikkat edilecek diğer bir husus da amortisör içinde ısınan yağın her zaman bir yönde hareket etmesi ve böylece kendini ve cihazı soğutmasıdır.
Elektrikli Bisikletlerde Amortisörler Darbeyi Ne Kadar Emebiliyor?

Teleskopik Amörtisörler
Elektrikli bisikleti test ettiğimiz süre içerisinde hem düz, hem engebeli, hem de ara sokaklarda test sürüşleri yaptık. Normal trafiğin aktığı düz karayollarında elektrikli bisiklette herhangi bir sarsılma olmuyor. Rahatça kullanabiliyorsunuz. Ancak ara sokaklarda ve ya engebeli arazide karşınıza çıkacak en ufak çukur ve ya sette elektrikli bisikletin amortisörlerinin darbeyi tamamen emdiğini ve sürücüye bunu en az şekilde hissettirdiğini söyleyemeyiz. Dolayısıyla bu konuda çok büyük beklenti içine girmemek gerekmektedir. Bu yüzden elektrikli bisikletin amortisörleri test sürüşlerimizden orta not aldı diyebiliriz. Ancak belirtmeden geçemeyeceğimiz bir başka konu var ki o da ön freni kıstığınızda ön tekerde bulunan amortisörlerin içeri doğru gömüldüğünü hissedebildiğinizdir. Bunun en büyük avantajı ani bir ön frende tekerin kaymasını önlemesidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder